De win-win-win-situatie?

Het Nieuwe GymmenAchtergrond, Innovatie Leave a Comment

Wat is de invloed van de bouw en inrichting van een gymsportaccommodatie op het onderwijs dat er gegeven wordt en op de exploitatie van de zaal?

Met die vraag gingen Pim en Daan van Het Nieuwe Gymmen op een zonnige ochtend op pad naar Amstelveen om met twee gebruikers van een nieuwe, innovatieve gymsportaccommodatie te spreken. Dit is een verslag van onze bevindingen en gedachten op die ochtend.

De wensen en eisen van vandaag?

In 2014 stelde de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie de vraag: “Hoe krijgen we in Nederland betere gymsportaccommodaties?” Dat gymzalen beter kunnen én moeten worden gebouwd en ingericht, dat is ons belangrijkste stokpaardje. Maar wij zijn, natuurlijk en gelukkig, niet de enigen met ideeën.

Een aantal van die andere innovators zijn de mensen achter De Beweegbox. Het idee daarachter: een gymsportaccommodatie moet aansluiten bij de wensen en eisen van vandaag. Maar de vraag is: wat zijn die eisen en wensen precies, en hoe sluit je erbij aan?

Bovenaanzicht van De Beweegbox in Amstelveen. De stickers op de vloer zijn geïnspireerd op het Athletic Skills Model.

Uitdaging, interactie en beleving

Het antwoord van De Beweegbox: uitdaging, interactie en beleving. Hun verkooppraatje: een interactief projectiescherm en een goede geluids- en lichtinstallatie én een vierkante vloer van 16 x 16 meter die te verdelen is in vier kwadranten, waardoor in kleinere groepen effectiever kan worden gesport. Daarnaast biedt de box ruimte aan zowel traditionele, moderne als toekomstgerichte beweegvormen voor alle leeftijden. 

Oké, dat klinkt allemaal cool en vernieuwend. Maar even los van het verkooppraatje: een nieuwe accommodatie is nog niet meteen een betere accommodatie, dat weten wij ook. Helpen die vernieuwingen (interactiviteit, multifunctionaliteit, beleving, technologie) nou ook echt in het geven van beter bewegingsonderwijs? En zorgen ze er ook voor dat een gymzaal meer en veelzijdiger verhuurd wordt dan voorheen?

De proef op de som

Inmiddels is de eerste Beweegbox in Nederland ruim een jaar in gebruik, en daarom gingen we  langs bij twee (dagelijkse) gebruikers, om te vragen naar hun ervaringen met de box en naar hun visie op de toekomst. Dus: hoe bevalt de Beweegbox nu eigenlijk in de praktijk?  We spraken met Erik en Krista van AmstelveenSport. Zij geven allebei zelf les in De Beweegbox, maar staan als medewerkers van AmstelveenSport ook allebei aan de kant van de exploitant.

Omdat we benieuwd zijn naar wat een een accommodatie ‘in het algemeen’ kan opleveren/betekenen, generaliseren we in dit artikel de uitspraken van Erik en Krista enigszins. 

Na een ochtendje Amstelveen lopen wij naar buiten met vier interessante gebruikerservaringen, die, in onze ogen, tot één conclusie leiden: ruimte & materiaal hebben grote invloed op hoe er lesgegeven/bewogen wordt.

De ervaringen

  1. In een goede accommodatie kun je alle leerlijnen aanbieden
  2. Minder instructie zorgt voor meer zelfstandigheid
  3. In een goede accommodatie worden meerdere doelgroepen aangesproken
  4. Technologie camoufleert resultaatgericht bewegen

Alle leerlijnen

In een goede accommodatie kun je alle leerlijnen aanbieden

Het Basisdocument Bewegingsonderwijs (SLO, KVLO) onderscheidt twaalf motorische leerlijnen, te weten: balanceren, klimmen, zwaaien, over de kop gaan, springen, hardlopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikspelen, stoeispelen & bewegen op muziek. Per leerlijn worden weer meerdere thema’s behandeld. Zo heb je bij ‘balanceren’  vier thema’s: balanceren op vlakken, rijden (fietsen, skateboarden), glijden (breed, smal, afzwevend, staand) & acrobatiek (handstand, trucs met meertallen).

Van gymdocenten wordt verwacht dat al deze motorische vaardigheden in de gymlessen aan bod komen. Maar daarvoor moet natuurlijk wel het juiste materiaal aanwezig zijn. Om te skateboarden heb je skateboards nodig, en een docent/school/gemeente/exploitant die begrijpt dat je met een skateboard best op de gymzaalvloer mag skaten.

Het klinkt logisch, en dat blijkt het ook te zijn: Erik en Krista besteden in De Beweegbox meer tijd en aandacht aan de leerlijn ‘bewegen op muziek’ dan ze hiervoor deden in een traditionele gymzaal. Simpelweg omdat er een goede geluidsinstallatie aanwezig is. Ook is er meer ruimte en mogelijkheid om te stoeien. Gaat dat nog ten koste van iets anders? Nou, nee, niet echt. “Door de vier kwadranten kun je heel gemakkelijk vier verschillende leerlijnen tegelijkertijd aanbieden”, aldus Erik. Krista: “Wellicht wordt er iets minder geklommen en geklauterd dan in de traditionele gymzaal, maar dat kan en gebeurt nog altijd wel. De lessen worden er dus alleen maar veelzijdiger op.”

Image result for beweegbox
De leerlijn Bewegen op muziek in De Beweegbox.

“Het is voor leerlingen aansprekender als je de leerlijnen op een nieuwe manier kunt aanbieden. We kunnen hier alles doen wat we in een traditionele gymzaal konden, maar we kunnen nu nog veel meer.”, aldus Krista. Erik vult aan: “Mikken met een lasergun, balanceren op hoverboards, tikken met fitlights. We houden ons bezig met hoe ook de kleine spelmaterialen invloed hebben op hoe er bewogen wordt. Kinderen reageren daar direct op.”

Instinctief

Minder instructie zorgt voor meer zelfstandigheid

Ook daar waren wij natuurlijk benieuwd naar: hoe reageren de kinderen op de ruimte en het materiaal? Erik en Krista horen vrijwel alleen positieve geluiden. Het interactieve beeldscherm blijkt inderdaad de grootste blikvanger, maar het blijkt meer dan alleen een gimmick: de lessen veranderen er wel degelijk door. “Kids snappen het scherm snel zelf, instinctief, waardoor je de techniek uit handen kunt geven en ze het zelf kunt laten bedienen. Dat is ideaal voor in een les. Ik kan me bezighouden met een relatief gevaarlijk onderdeel als springen. De andere kinderen hoeven niet te wachten en ik kan alsnog goed het overzicht houden door de vier kwadranten.”

“Verder is het interactieve scherm natuurlijk mooi omdat het de digitale wereld van de jongeren aanspreekt. Je merkt dat de kinderen plezier hebben, dat het ze een nieuwe impuls geeft. Ze kunnen snel iets veranderen, wijzigen of een ander spel starten.” ‘Zappen’ tijdens de les dus, wat in zekere zin ook past bij de mentaliteit van nu.

“Kids snappen het scherm snel zelf, instinctief, waardoor je de techniek uit handen kunt geven en ze het zelf kunt laten bedienen. Dat is ideaal voor in een les.”
Jong & oud

In een goede accommodatie worden meerdere doelgroepen aangesproken

Maar niet alleen voor kinderen in het bewegingsonderwijs is De Beweegbox een aansprekende beweegruimte. “We hadden een keer een open dag voor het evenement “24 uur Amstelveen”. Normaal gesproken beginnen de kids dan meteen te spelen en gaan de ouders aan de kant zitten. In De Beweegbox niet! Ook volwassenen toonden direct interesse. Het is laagdrempelig, fun en nieuw en daarom dus meteen uitnodigend. Ouders van kinderen gingen echt aan de slag, dus meer beweging was direct zichtbaar!”

Dat klinkt super, toch? Zeker aangezien De Beweegbox een grotere doelgroep wil aanspreken dan een traditionele gymzaal doet. Ook ouderen of mensen met (geestelijke) handicaps moeten in De Beweegbox aangesproken worden. Meer doelgroepen leidt tot meer verhuur, en dat vinden de exploitanten van zo’n zaal natuurlijk weer interessant.

Drempelverlagend

Tot zover eigenlijk allemaal ervaringen die aansluiten bij onze verwachtingen. En dat is fijn, want eigenlijk hoopten we daar ook op; dat De Beweegbox doet waar ‘ie voor bedacht is. Maar de leukste en verrassendste kijk op de nieuwe technologieën in een beweegruimte krijgen we tot slot van Erik: de technologie camoufleert resultaatgericht bewegen.

Even twee keer lezen. De technologie camoufleert resultaatgericht bewegen. Wat betekent dat?
Erik: “De nadruk op prestatie valt weg door de technologie. Missers en fouten vallen minder op en daardoor wordt de drempel om te bewegen lager. De kids die normaal gesproken niet graag gymmen/bewegen omdat ze vaak verliezen, gaan nu alsnog net zo hard mee in het lasergamen of een ander spel. Gewoon, omdat ze de technologie leuk vinden en het resultaat van de beweging dus niet meer belangrijk is.”

Dus?

Een totaal nieuwe beweegruimte laten bouwen kan voor een gemeente, school of exploitant nogal een sprong in het diepe zijn, maar wij geloven dat een betere accommodatie met beter materiaal ook zorgt voor betere bewegingslessen, meer verhuur en meer beweging. Een win-win-win-situatie, dus. De Beweegbox, de gemeente Amstelveen en AmstelveenSport zijn drie van de pioniers die de stap hebben aangedurfd. En met succes: de innovatieve Beweegbox en het door AmstelveenSport aangeschafte extra materiaal hebben grote, positieve invloed op hoe er lesgegeven en bewogen wordt.

Maar: de Beweegbox is natuurlijk niet de enige oplossing om sport- en beweegruimte innovatief in te richten. Er zijn talloze andere mogelijkheden en wij bij Het Nieuwe Gymmen bruisen van de ideeën, ook voor kleinere projecten. Heb je hulp of advies nodig? Wil je meer weten?
Bel ons op 06 41 28 62 43 of mail ons op info@hetnieuwegymmen.nl.

Ook met Erik en Krista spreken? Of wil je meer info over de Beweegbox in Amstelveen? Neem contact op met Erik of Krista via e.beertsen@amstelveensport.nl en/of k.mol@amstelveensport.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *