Alleen ‘meer gymles’ gaat het beweegprobleem niet oplossen. Wat wel?

We leren de jongste schoolgangers niet alleen aan om stil te zitten, we leren ze ook actief af om te bewegen. Want kinderen mogen niet rennen in de gang, niet wippen op hun stoel, niet klimmen in de boom op het schoolplein en niet stoeien met hun klasgenoten. Bewegen zit in de natuur van jonge kinderen, maar stilzitten wordt aangemoedigd en bewegen wordt afgestraft. Hoe lossen we dit beweegprobleem op?

Slacklinen in je gymles

Wij zijn fan van slacklinen in de gymles! Ook in dit filmpje wordt weer duidelijk dat kinderen hierdoor veel meer uitgedaagd worden dan door te balanceren op een reguliere turnbank of balk. En ze vinden het veel leuker!

Nog zo’n gave beweegschool!

Kijk maar hoe deze school in Canada de leerlingen in beweging brengt en ze tegelijkertijd helpt om meer te focussen.

De AKT-trainingsruimte in Almere: schoolvoorbeeld van het nieuwe gymmen

Almere zag het al in een vroeg stadium: we hebben een uitdaging. Deze generatie kinderen kampt met beweegarmoede. Kinderen spelen minder buiten, krijgen minder bewegingsonderwijs en bewegen eenzijdig binnen een sport. De gemeente Almere zag dat daar iets aan moest gebeuren. Ze wilde haar inwoners stimuleren om hun beweeg- en (top)sporttalent verder te ontwikkelen, zodat mensen een leven lang blijven …

De herinneringen aan je gymlessen hebben invloed op hoeveel je beweegt

Dit artikel werd geschreven voor The New York Times door Gretchen Reynolds en werd vertaald door Het Nieuwe Gymmen. Mensen hebben levendige herinneringen aan hun gymlessen, dat toont een recent onderzoek aan. En de resultaten van dit onderzoek zouden wel eens grote invloed kunnen hebben op het motiveren van volwassenen om te blijven bewegen. Denk even terug Neem even een …

Bewegen tijdens de les? Het kan zó.

Dit artikel verscheen eerder op Klasse.be en werd geschreven door Cherline De Maeght. Het zitgedrag van je leerlingen doorbreken verhoogt niet alleen hun concentratie, het bevordert ook hun leervermogen. 5 leraren vertellen hoe ze hun leerlingen frisser, productiever en creatiever krijgen dankzij de beweegkansen tijdens de les. 1. Minder gepruts aan de statafel Sofie (juf tweede leerjaar, Bollekensschool Gent): “Onze school heeft 7 verstelbare statafels, verspreid over verschillende …

Het Nieuwe Gymmen als inspiratiebron voor de moderne gymzaal

Het beweegonderwijs is veranderd, de gebruikers zijn veranderd, maar de gymzaal ziet er – een paar kleine aanpassingen daargelaten – nog precies zo uit als vijfentwintig jaar geleden. Via platform Het Nieuwe Gymmen wil Pim Scherpenzeel gemeenten en scholen verleiden tot andere keuzes die beter passen bij deze tijd. “In Nederland denken we soms ten onrechte dat we voorop lopen. We doen er goed aan om beter om ons heen te kijken.”