De PLAYCE School van ALO Amsterdam: Geen gymzaal, maar een beweegruimte

Het Nieuwe GymmenInnovatie, Nieuws Leave a Comment

Wij zijn Het Nieuwe Gymmen ooit begonnen om de bouw en vooral de inrichting van gymzalen te veranderen. Dat doen we zelf, met ons eigen concept De Nieuwe Gymzaal, maar ook door zoveel mogelijk initiatieven te delen. Eerder schreven we artikelen over de AKT-ruimte in Almere, de Beweegbox in Amstelveen, beweegscholen en nog veel meer. Zo hopen wij zoveel mogelijk mensen te inspireren om het anders te doen. Vandaag nog zo’n mooi voorbeeld van hoe het ook kan: De PLAYCE School van de ALO in Amsterdam.

Foto: Jan-Kees Steenman

Begin november is bij de ALO in Amsterdam een nieuwe gymzaal in gebruik genomen. Net als de Multiruimte van het Almere Kenniscentrum Talent (AKT) is deze ruimte ontworpen en ingericht volgens het Athletic Skills Model (ASM).

Athletic Skills Model

Het Athletic Skills Model is een andere manier van denken over bewegen. Het richt zich op veelzijdig bewegen en gaat bij de inrichting van beweegruimtes uit van de 10 grondvormen van bewegen.*

In een klassieke sporthal of gymzaal wordt in de inrichting altijd uitgegaan van sporten en de bijbehorende sportvelden (basketbal, volleybal, badminton, hockey, zaalvoetbal, korfbal, handbal). De toestellen, het spelmateriaal en de belijning worden daarop aangepast. Dat leidt tot rechte en hoekige ruimtes. Voor natuurlijk bewegen is dat echter helemaal niet logisch.

Geen gymzaal maar een beweegruimte

Daarom zijn de klassieke sportvelden in deze ruimte helemaal weggelaten. Geen basketballijnen meer op de vloer, geen blauwe badmintonstrepen. In niets lijkt deze kleurrijke ruimte op een gangbare gymzaal: sommige lijnen zijn scheef, de hoeken rond en de klimwand loopt door tot in de bergingsruimte. Die asymmetrie daagt de kinderen én de leerkracht uit om andere beweegvormen in te zetten.

Bovendien zorgt deze indeling voor meer variatie in beweging. En dat is fundamenteel in bewegen. Geert Savelsbergh, Bijzonder Lector Perceptueel-motorische Talentontwikkeling aan de HvA, legt de wetenschappelijke grondslag van hun visie op bewegen uit: “Variatie is goed voor de brede-motorische ontwikkeling en voor de gezondheid en het welzijn van de mens. De nieuwe zaal stimuleert deze variatie en helpt kinderen om impliciet te leren bewegen, uitgedaagd door de inrichting en vele spelvormen.”

Leuk, maar is er ook bewegend beeld?

Nou en of! EditieNL en het Algemeen Dagblad maakten allebei een korte reportage over de nieuwe zaal. Bekijk ze via de links hieronder.

RTL Nieuws
Algemeen Dagblad

De toekomst

Wij merken dat er langzamerhand steeds meer initiatieven komen die de traditionele inrichting van beweegruimtes loslaten. Meer en meer gymdocenten, schoolbestuurders, gemeenteambtenaren, exploitanten, en inrichtingsbedrijven denken out-of-the-box en proberen nieuwe dingen. Wij zijn ongelooflijk blij om te zien dat afwijkende inrichtingsconcepten met deze PLAYCE Gymzaal in de ALO Amsterdam ook hun weg vinden binnen het reguliere bewegingsonderwijs. We hopen dat dit veel navolging krijgt.

Meer weten?

Het Nieuwe Gymmen is een initiatief van Scherp Advies. Wij zijn bedenker van meerdere innovatieve inrichtingsconcepten. Samen met InFit Beweegconcepten ontwikkelen wij inrichtingsplannen en ontwerpen en ontwikkelen wij innovaties voor het (bewegings)onderwijs en sportaccommodaties.

Is uw gemeente, school/schoolbestuur of vereniging ook geïnteresseerd in een ander soort beweegruimte? Of heeft u hulp nodig met de implementatie van innovatieve beweegconcepten? Neem dan contact met ons op. Mail naar info@hetnieuwegymmen.nl of bel 06 41 28 62 43.

————————————

* De tien grondvormen van bewegen volgens het Athletic Skills Model zijn:

  • Balanceren en vallen
  • Gaan en lopen
  • Stoeien en vechten
  • Springen en landen
  • Rollen, duikelen en draaien
  • Gooien, vangen, slaan en mikken
  • Trappen, schieten en mikken
  • Klimmen en klauteren
  • Zwaaien en slingeren
  • Bewegen op-, maken van muziek

————————————

Bronnen:

Trouw // Playce.nl // Athletic Skills Model // Hogeschool van Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *